Juridisch advies
Globaal bestaat ons werk uit het volgende proces, afhankelijk van de complexiteit van de zaak.
Stap 1. Eerste consult
Heb je een (vrij) simpele vraag, dan heb je snel een antwoord en ben je met het eerste contact mogelijk al geholpen! In dat geval kan een kennismaking achterwege blijven. Kun jij weer door, kunnen wij weer door.
Gaat het om een complexere kwestie dan is er vanzelfsprekend uitvoeriger contact. We moeten heel goed duidelijk krijgen waar je mee te maken hebt. Wij zullen je daarom veel vragen stellen, je deelt je zorgen met ons, we bespreken mogelijke strategieën, et cetera. We schetsen de juridische kaders van je hulpvraag en maken een eerste inschatting van de haalbaarheid van je doelen. Dat kan soms nog tijdens hetzelfde gesprek. Soms heeft het wat uitzoekwerk nodig en komen we er spoedig op terug, vaak nog binnen 24 uur.
Stap 2. Intake
Besluit je je door ons te laten bijstaan, dan volgt de intake. We verzamelen alle relevante informatie en we vragen eventuele documentatie bij je op. Het doel van deze fase is een volledig beeld van de juridische kwestie te krijgen, want we willen je tenslotte zo goed mogelijk helpen!
Stap 3. Analyse en onderzoek
Nadat alle relevante feiten zijn verzameld, zullen we de zaak analyseren en onderzoeken. Hoe lang dit duurt, hangt af van de complexiteit van de kwestie, maar we gaan zo snel en effectief mogelijk te werk!
Stap 4. Communicatie / bemiddeling / juridische bijstand
In deze fase van het proces hangt het er vanaf om wat voor juridische kwestie het gaat:
Conflict met een andere partij of instantie
Daar waar mogelijk zullen we eerst in gesprek gaan met de andere partij of het bevoegde gezag van de instantie waar de kwestie zich afspeelt. Het doel in deze fase is om tot een oplossing te komen, zodat een juridisch proces kan worden vermeden. Daar zit namelijk niemand op te wachten.
Bezwaar, beroep – klachten- of geschillencommissie
Mocht er bijvoorbeeld al sprake zijn van een formeel besluit van de instantie in kwestie -en je bent nog binnen de wettelijke termijn-, dan kunnen we namens jou in bezwaar of beroep gaan. Ook kunnen we je bijstaan tijdens een eventuele zitting van een klachten- of geschillencommissie.
Stap 5. Terugkoppeling en contact
We houden je op de hoogte van alle stappen die we zetten. We overleggen geregeld als juristen onderling en met jou, en we zorgen ervoor dat je altijd op de hoogte bent van waar we in het proces staan. We bijten ons vast in je zaak en we doen er alles aan om voor jou het beste eruit te halen wat erin zit!
Stap 6. Afronding
Zodra de zaak tot een einde is gekomen, dan hebben we nog een laatste keer contact om te horen of alles naar wens is verlopen. Dat vinden wij namelijk een van de belangrijkste aspecten in ons werk!
Doorverwijzen?
Heb je vragen waar wij niet mee kunnen helpen of wanneer blijkt dat je je (op een later moment in het proces) moet laten bijstaan door een advocaat, dan kunnen wij je doorverwijzen naar iemand met de nodige expertise (bij voorkeur binnen ons eigen netwerk).